In 2012 heeft de gemeenteraad van Haarlem besloten om vier kademuren, gecodeerd als ABCD, van de Nieuwe Gracht te vervangen. Dit gedeelte op de foto bevindt zich tussen de Kruisbrug en de Jansbrug (deel A, zuidzijde van de gracht). Verkeer vindt in zeer beperkte mate doorgang (hulpdiensten en bestemmingsverkeer). De aannemer is KWS-Infra.
Het slopen van de oude kademuur gebeurt vanaf een werkschip. Een manier om de overlast zoveel mogelijk te beperken.
De kademuur sluit aan op het bruggehoofd en bij slopen kan een gevaarlijke situatie ontstaan, omdat er speling/wegzakken (trillingen door het verkeer) kan optreden. Het aanbrengen van stalen damwanden kan dit problemen voorkomen.
Het slopen van de kademuren gebeurt "in den natte", dwz. er worden geen damwanden geslagen. Voordelen: minder (uitvoerings)risico's, kortere productietijd, minder overlast voor omwonenden.
De overkant van de gracht (deel C, noordzijde) komt later aan de beurt. Deel D betreft Kruisbrug-Nassaubrug, noordzijde. Het beschikbare budget geldt voor A en B. Deel B, Jansbrug-Zanderbrug, noordzijde, is reeds voltooid.
De nieuwe kademuur tussen Jansbrug en Zanderbrug (deel B, noordzijde) ziet er nu veel beter uit. Brugleuning en hekwerk zijn in passende tint geschilderd.
De techniek beheerst alles: zo staat op het infodoek, dat ook bomen worden aangebracht (vroeger werden bomen geplant).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten